Maailman ensimmäinen ääneenkannattaja

Jos jalkapallo-ottelua ajatellaan kulttuurisena kokemuksena, kannattajien toiminta katsomossa kuuluu siihen olennaisena osana.

Kentällä on käynnissä usein kuin jännittäväksi näytelmäksi käsikirjoitettu urheilusuoritusten sarja, mutta kulttuuritapahtuman ottelusta tekevät lehtereiltä kuultavat laulut, tifot eli kannattajien katsomossa toteuttamat, kuvataiteellisia elementtejä sisältävät esitykset sekä joskus myös pyrotekniikka eli savut, soihdut ja paukkupommit.

Jotkut jalkapallon seuraajista ovat kiinnostuneet puhtaasti pelistä. Futis on futista myös ilman katsojia, kuten totesin korona-ajan tyhjistä katsomoista tällä palstalla viime vuonna. Tällöin kyseessä ei kuitenkaan ole kulttuuritapahtuma. Kaikki elementit sisältävä ottelu on audiovisuaalisesti ajateltuna kuin elokuva tai teatteriesitys. 

Asiat eivät ole olleet aina näin. Jalkapallon juuret lajina kytkeytyvät vahvasti brittiläiseen yläluokkaan. Viime vuonna ilmestyneen The English Game -minisarjan suurin ansio on viktoriaanisen ajan tapakulttuurin ja sen muuttumisen kuvaaminen jalkapallossa tehdasduunareiden lähtiessä pikkuhiljaa valtaamaan kenttiä ja katsomoita.

Perinteisessä katsomoetiketissä korostui hillitty käytös. Maalille saatettiin antaa golf-aplodit, mutta muuten peliä seurattiin hienostuneesti teetä siemaillen ja pikkurilli pystyssä. Englannissa kyti jo muutos, mutta ensimmäinen askel otettiin Atlantin valtameren toisella puolen 1900-luvun alussa.

Prudencio Reyes oli montevideolainen satulaseppä, jolla oli tehtävä Uruguayn menestyneimmän jalkapalloseuran Nacionalin taustajoukoissa. Reyes pumppasi ilmaa joukkueen pelipalloihin ja tunnettiin sen vuoksi lempinimellä ”La Hincha”, mikä tarkoitti vielä tuohon aikaan kirjaimellisesti täyttäjää.

Reyes tunnettiin siviilielämässä rauhallisena ja vaatimattomana kaverina, mutta tilanne muuttui jalkapallo-otteluissa tuomarin puhaltaessa pilliinsä. La Hinchalla oli tapana juosta pitkin sivurajaa ja mylviä kannustushuutoja Nacionalin pelaajille. Reyes pyrki myös innostamaan muun yleisön mukaan huutoihin eli häntä voidaan pitää myös maailman ensimmäisenä capona eli lauluja katsomossa johtavana henkilönä. 

Englantilaiset merimiehet olivat tuoneet jalkapallon Uruguayhyn 1800-luvun lopulla ja alkuvuosina perinteinen tapakulttuuri oli voimissaan katsomoissa. Pallontäyttäjän innovatiivinen toimintamalli muutti kaiken. Se levisi aluksi Rio de La Platan yli Argentiinaan ja sieltä koko maailmaan. Nykyisin koko espanjankielisessä maailmassa kiihkeitä jalkapallokannattajia kuvaava yleissana on hinchas. Reyesin kunniaksi on myös pystytetty patsas Nacionalin stadionin ulkopuolelle Montevideoon.

Eräs kannattajatoiminnan kiehtovimpia puolia on mahdollisuus olla itse aktiivinen osa käynnissä olevaa tapahtumaa ja vaikuttaa omalla toiminnallaan siihen, onko näytelmällä onnellinen loppu. Hullun satulasepän esimerkki oli ensimmäisiä sysäyksiä nykymuotoisen katsomokulttuurin syntymisessä.

Lauantain vakiokupongilta löytyy Englannin kahden korkeimman sarjatason otteluita. Manchester Cityn ja Liverpoolin kotivoitot toimivat kierroksen tolppina. Murheellisesti kautensa aloittanut Teemu Pukin Norwich nousee kierroksen ideavarmaksi. Leicesteriä ja Arsenalia vastaan nähtiin jo pirteämpää pelaamista, joten Watfordilta on mahdollista napata täysi pistepotti.

Vakioveikkauksen peliaika päättyy lauantaina 18.9. kello 16.58. Kansan Uutiset suosittaa 64 merkin järjestelmää: 1, 1, 1, X(2), 2(1), X(2), 1, 2(X), 1, 1, 1, 2(1), 2(X).

Kirjoitus on julkaistu Kansan Uutisissa 17.9.2021.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: